Artikkel Kunngjøringer Annonseinnhold

Skrikarlia / Gvitsteinåsen hytteområde

Annonseinnhold: Innholdet i denne artikkelen er betalt av annonsør og kan inneholde annonselenker/ og eller produktplassering.
Kunngjøring: Det varsles om oppstart av planarbeid for Skrikarlia/Gvitsteinåsen hytteområde på Norefjell i Sigdal kommune – deler av eiendommen Gnr/Bnr 130/4 og 130/188.

I henhold til plan-og bygningslovens §§ 12-1, 12-3 og 12-8 varsles det om oppstart av detaljreguleringsplan for mindre del av Skrikarlia/Gvitsteinåsen hytteområde på Norefjell i Sigdal kommune. Reguleringsarbeidet utføres av Grinaker Utvikling AS på vegne av grunneierne Åse Lene Eckhoff og Gudmund Olsen.

1. Eksisterende planområde

Skrikarlia/Gvitsteinåsen hytteområde er et regulert og utbygd område som omfatter ca. 1431 dekar og ca. 150 eksisterende hyttetomter. Området ligger på begge sider av Djupsjøvegen på Norefjell i Sigdal kommune.

2. Gjeldende reguleringsplan

Området er en del av eiendommene 130/4 og 130/188 i gjeldende detaljreguleringsplan for Skrikarlia/Gvitsteinåsen, vedtatt i KS sak 89/15 den 11.12.2015. Mindre endring ble gjennomført 18.10.2017 i sak ND-9/18.

Det er ikke registrert kulturminner eller viktige biologiske verdier i området. Planen forventes ikke å medføre vesentlig virkning for miljø og samfunn. Planen vil derfor ikke bli omfattet av krav om konsekvensanalyse.

3. Formålet med planarbeidet

Hensikten med planarbeidet er en endring av enkelte eksisterende planbestemmelser som er uheldige og forsiktig fortetting med hyttetomter i 7 delområder på samlet ca. 113 dekar. Områdene som er aktuelle for fortetting ligger i hovedsak i ytterkanten av eksisterende hyttetomter, slik at eksisterende hytteeiere vil bli lite berørt.

Planarbeidet vil omfatte veger og teknisk infrastruktur, mindre deponi/rehabilitering av tidligere mindre massetak, friluftsliv, mindre akebakke, turstier og skiløyper. Det vil bli vurdert nye sammenknytninger til eksisterende løypenett. Det vil også bli vurdert adkomstveg til Hornsjøen som del av ny veg nedenfor Kannarmyrlia og samkjørt med ny veg gjennom delområdet A.

Hovedadkomst til området er via Djupsjøvegen og private bomveger tvers gjennom hele planområdet. Adkomst videre vil i hovedsak skje via eksisterende veger. Det vil som del av planarbeidet bli utarbeidet ROS-analyse.

4. Kunngjøring av planstart

Planarbeidet vil bli annonsert i Bygdeposten. Varsel, oversiktskart, planiniativ og referat fra oppstartsmøte er lagt ut på følgende hjemmeside:

www.sigdal.no

Grunneiere, naboer og berørte parter tilskrives direkte.

5. Spørsmål om planarbeidet og frist for innspill

Merknader til planarbeidet skal være skriftlige og sendes innen 10. januar 2020 til:

Grinaker Utvikling AS, Grinakerlinna 144, 2760 BRANDBU.

Spørsmål kan rettes til Knut Sterud tlf. 90 66 70 00 eller epost: post@grinaker.net

6. Videre saksgang

Etter merknadsfristen vil vi oversende planforslaget (plankart m/planbeskrivelse, reguleringsbestemmelser og andre dokumenter i saken) til Sigdal kommune for saksbehandling.

Når forslag til reguleringsplan er motatt av kommunen, skal kommunen avgjøre om forslaget skal fremmes for politisk behandling og deretter legge planen ut til offentlig ettersyn. Hvis planen legges ut til høring, vil det bli anledning for berørte parter (inkl. alle hytteieere) å komme med merknader til et konkret planforslag.

Med vennlig hilsen

Grinaker Utvikling AS

Knut Sterud

arealplanlegger/seniorrådgiver

Vedlegg:

1. Kart med avmerkede områder for mulig fortetting 

Høringsinstanser:

Fylkesmannen i Oslo og Viken, Postboks 325, 1502 Moss

Buskerud fylkeskommune – Utviklingsavdelingen, Postoks 3563, 3007 Drammen

Midtkraft AS, Øvre Nedmarken 15, 3370 Vikersund

Statens Vegvesen, Region sør, Postboks 723 Stoa, 4808 Arendal

Norges Vassdrags- og Energidirektorat Region Sør, Postboks 5091 Majorstua, 301 Oslo

Direktoratet for mineralforvaltning, Postboks 3021 Lade, 7441 Trondheim

Fortidsminneforeningene Buskerud avdeling, Postboks 379, Bragernes, 3001 Drammen

Mattilsynet, distriktskontor Kongsberg, Postboks 383, 2381 Bummundal

Eggedal utmarkslag v/Jostein Guttormsen, Djupsjøvegen 37, 3359 Eggedal

Buskerud jordvernallianse v/Kristi Marie Lager Lyngås buskerud@jordvern.no

Forum for Natur og Friluftsliv Buskerud www.fnf-nett.no

6607

Grinaker Utvikling AS PLANINITIATIV

Til: Sigdal kommune v/ Thea Solum

Dato: 2019-08-17

Kopi: Åse Lene Eckhof

Fra: Grinaker Utvikling AS v/Knut Sterud

Oppdragsnr: 190403

PLANINITIATIV – BESTILLING AV OPPSTARTSMØTE FOR DETALJREGULERING FOR SKRIKARLIA – GVITSTEINÅSEN 130/4 OG 130/188 PÅ NOREFJELL I SIGDAL KOMMUNE

 Jf. forskrift om behandling av private forslag til detaljregulering etter plan- og bygningsloven (planforskriften).

1 Ansvarlige 

Fagkyndig 

Firma: Grinaker Utvikling AS 

Organisasjonsnummer: NO 990030596 MVA 

Adresse: Søndre Grinaker gård, Grinakerlinna 144 

Postnummer: 27605 

Poststed: Brandbu 

Telefonnummer: +47 90 66 70 00 

E-post:  post@grinaker.net 

Kontaktperson for prosjektet hos fagkyndig: Arealplanlegger/Seniorrådgiver Knut Sterud 

E-post: post@grinaker.net 

Telefon: +47 90 66 70 00 

Fagkyndig skal møte på oppstartsmøtet      

Forslagsstiller (øvrige deltakere fylles ut på punkt 18)     

Firma/privatperson:  

Organisasjonsnummer:         

Adresse:         

Postnummer: 

Telefonnummer:       

E-post:           

2 Eiendomsopplysninger            

Gårds- og bruksnummer(e): 130/4 og 130/188       

Adresse/stedsnavn:              

Eiers navn: Åse Lene Eckhoff 

3 Formålet med planen, jf. § 1, andre ledd, bokstav a) 

Detaljreguleringpslan for Skrikarlia – Gvitsteinåsen. Regulering med sikte på fortetting av tomter, veier, skiløyper, turstier og grønnstruktur. Fortetting av tomter.             

4 Kommuneplanen og gjeldende retningslinjer, jf. § 1, andre ledd, bokstav g) 

Hvilke overordnede planer gjelder for planområdet, hvilke føringer gir de, og i hvilken grad vil den nye planen følge opp disse føringene? 

Gjeldende kommuneplan 
           

5 Gjeldende og igangsatte reguleringsplan(er), jf. § 1, andre ledd, bokstav g) 

Hvilke reguleringsplaner gjelder for planområdet, hvilke føringer gir de, og i hvilken grad vil den nye planen følge opp disse føringene?      
Detaljreguleringpslan for 130/4,5 Skrikarlia/Gvitsteinåsen, del av eiendommen. Vedtatt KS sak 89/15 den 11.12.2015. Mindre endring 18.10.2017 i sak ND-9/18. 
           

6 Redegjørelse for planområdet og om planarbeidet vil få virkninger utenfor planområdet, jf. § 1, andre ledd, bokstav b) 

Utbygd område med teknisk infrastruktur, høgspenttrase, hyttetomter, skiløyper m.m. Planarbeidet vil kunne legge grunnlag for ny adkomstveg til Hornsjøen. Forøvrig vil ikke planarbeidet får noen vesentlig virkning ut over planområdet.               

7 Redegjørelse for planlagt bebyggelse, anlegg og andre tiltak, jf. § 1, andre ledd, bokstav c) 

Fortetting av tomter, nye veianlegg og skiløyper som knyttes til det eksisterende løypenettet. 
           

8 Redegjørelse for utbyggingsvolum og byggehøyder, jf. § 1, andre ledd, bokstav d) 

Utforming og størrelse på bygg i hovedsak som i eksisterende reguleringsplan. Men det legges opp til differensiert løsning av BYA og mønehøgde på de ulike tomtene som tilpasses nabolag og landskap.   

           

9 Redegjørelse for funksjonell og miljømessig kvalitet, jf. § 1, andre ledd, bokstav e) 

Planområdet ligger i LNFR-område og nærområdet til Norefjell med svært gode muligheter for friluftsliv, naturopplevelse og turgåing. Området er også knyttet til omfattende løypenett.                

 

10 Redegjørelse for tiltakets virkning på, og tilpasning til, landskap og omgivelser, jf. § 1, andre ledd, bokstav f) 

Det vil bli lagt stor vekt på landskapstilpasning av nye tomter og vei anlegg.
                       

11 Redegjørelse for vesentlige interesser som blir berørt av planinitiativet, jf. § 1, andre ledd, bokstav h) 

Vi kan så langt ikke se vesentlige interesser som virker inn på planiniativet, men dette må avklares nærmere i oppstartsmøtet.       
           

12 Redegjørelse for hvordan samfunnssikkerhet skal ivaretas, blant annet gjennom å forebygge risiko og sårbarhet, jf. § 1, andre ledd, bokstav i) 

Det skal utarbeides ROS-analyse for planforslaget, som også vil bli fulgt opp i planmaterialet. Det vil bli lagt spesiell vekt på mindre bekker i forhold til flom- og overvann i tråd med NVE’s nye krav til klima. 
           

13 Redegjørelse for hvilke berørte offentlige organer og andre interesserte som skal varsles om planoppstart, jf. § 1, andre ledd, bokstav j) 

Det legges til grunn ordinært varsel om planoppstart, og at kommunen sender over varslingsliste med liste over berørte offentlige organer.          
           

14 Redegjørelse for prosesser for samarbeid og medvirkning fra berørte fagmyndigheter, grunneiere, festere, naboer og andre berørte, jf. § 1, andre ledd, bokstav k) og planforskriften § 2, andre ledd bokstav a) 

Medvirkning er tenkt løst etter kravene i PBL: Varsling i henhold til varslingsliste fra kommunen, og kunngjøring i lokal/regional avis. Utlegging av plan til offentlig ettersyn, samt øvrig medvirkning besørges av kommunen.        
           

15 Vurdering om planen er omfattet av forskrift om konsekvensutredninger, og hvordan kravene i tilfelle vil kunne bli ivaretatt, jf. § 1, andre ledd, bokstav l) 

15a) Planer og tiltak som alltid skal konsekvensutredes og ha planprogram eller melding, jf. KU-forskriften § 6                  

Faller inn under kriteriene i § 6, 1. ledd bokstav a)?          Ja: ☐   Nei:☒ 

Begrunnelse:             

Planen er verken kommuneplanens arealdel, regional plan, kommunedelplan, eller områderegulering.           
           

Faller inn under kriteriene i § 6, 1. ledd bokstav b)            Ja: ☐   Nei:☒ 

Begrunnelse:             

Reguleringsplanen vil ikke legge til rette for tiltak som omfattes av vedlegg I. 
                       

15b) Planer og tiltak som skal konsekvensutredes hvis de kan få vesentlige virkninger for miljø eller samfunn, jf. KU-forskriften § 8                    

Faller inn under kriteriene i § 8, 1. ledd bokstav a)            Ja: ☐   Nei:☒ 

Begrunnelse:             

Planlagt utbygging er ikke definert i Vedlegg II. Det legges til grunn at hovedformålet er utredet i overordnet plan. Tiltaket vurderes ikke å få vesentlige virkninger for miljø eller samfunn.                     

15c) Opplysninger som skal legges frem av forslagsstiller som grunnlag for ansvarlig myndighets vurdering etter § 11 eller § 12, jf. KU-forskriften § 9                       

En redegjørelse her fremgår av de øvrige punktene i herværende dokument.     
           

15d) Forslagsstillers foreløpige vurdering av om planen eller tiltaket kan få vesentlige virkninger for miljø eller samfunn etter KU-forskriften § 10                   

Det vurderes per nå at planen ikke vil få vesentlige virkninger for miljø eller samfunn.               

15e) Beskrivelse av opplegget for arbeidet fram til en konsekvensutredning foreligger, jf. planforskriften § 2, andre ledd bokstav b)                   

Planen vurderes at ikke omfattes av krav til konsekvensutredning. 
                       

16 Bekreftelser 

☐ Fagkyndig bekrefter å være kjent med de(n) gjeldende reguleringsplanen(e) og kommuneplanen for området                   

☒ Fagkyndig bekrefter å være kjent med Sigdal kommunes veileder for å utarbeide private reguleringsplaner.          
           

Tema Kommentarer 

Er området utsatt for flom, ras eller usikre grunnforhold? 

☐ Ja ☒ Nei                

Den øvre delen av planområdet er avmerket som mulig rasområde på NVE’s aktsomhetskart. Området for mulig ras- og skredfare ligger i gjeldende reguleringsplan. Planlagte tiltak vil ikke berøre dette området. 

 

Berører forslaget viktig natur?                     

☐ Ja ☒ Nei                

 

Er området utsatt for støy eller annen forurensing?                       

☐ Ja ☒ Nei                

 

Er det forurenset grunn i området?             

☐ Ja ☒ Nei                

 

Berører forslaget kjente kulturminner/kulturmiljø?           

☐ Ja ☒ Nei                

Området er tidligere avklart i forhold til kulturminner. Det er ikke registrert kulturminner innen planområdet.           

 

Er det behov for rekkefølgebestemmelser for å løse utfordringer utenfor planområdet? 

☐ Ja ☒ Nei                

 

Har forslagsstilleren behov for å inngå utbyggingsavtale?              

☐ Ja ☒ Nei                

Avklares i oppstartsmøte. 

 

17 Annet 

Hvilke hovedutfordringer har prosjektet?   

Tilpasning av nye tomter og veier til eksisterende tomter og landskap.    

Kommenter kort forhold som kan være viktige for å gjennomføre planen.          
Antall tomter som fortetting i gjeldende reguleringsplan fra 2015.           

Overordnet framdriftsplan for planen inkludert behov for senere dialogmøter mellom kommunen og forslagsstiller, jf. planforskriften § 2, andre ledd bokstav f) og g)  
           

Hva ønsker forslagsstiller at kommunen skal bidra med underveis i planarbeidet? Jf. forskriften § 2, andre ledd bokstav e)   
Oversikt over naboer. God rådgivning om arealutnyttelse, type bebyggelse og tekniske løsninger.       

Ønsker forslagsstiller parallell prosess plan og byggesak, jf. plan- og bygningsloven § 12-15? Jf. planforskriften § 2, andre ledd bokstav d)   
Det avklares i oppstartsmøtet.         

Spørsmål som forslagsstilleren ønsker avklart                    

Sigdal kommunes klimapåslag.                     

18 Øvrige deltakere på oppstartsmøtet 

Opplysninger om deltaker 3             

Firma: MjøsPlan AS   

Navn: GIT-konsulent Lisbeth Tuven  

E-post: lisbeth@mjosplan.no           

Telefon: 47038028    

Opplysninger om deltaker 4             

Firma:Ankr Rådgivning AS – KVALITETSIKRING AV PLANFORSLAG 

Navn: siv.ing/arealplanlegger Nils Kristian Raddum            

E-post: Nkr.raddum@ankr.no          

Telefon: +47 95 78 25 14      

Sigdal kommune
Referat for oppstartsmøte i plansaker

Møtets formål er å avklare offentlige forutsetninger for at planforslaget skal kunne realiseres. Møtet skal danne grunnlaget for en god planprosess. Punktene i denne referatmalen skal fylles ut. Referatet sendes forslagstiller og arkiveres i saken.

PLAN NAVN: Skrikarlia/Gvitsteinåsen 
PLAN ID: 2019005 
Gnr/bnr: 130/4,188 
Møtested: Prestfoss 
Møtedato: 26.08.19 
Deltakere:
Fra forslagstiller med e-post
 
Åse Lene Eckhoff
Knut Sterud
post@grinaker.net
Fra kommunen med e-post: 
Henrik Mørch 
Halldis Linde Lie 
Thea S. Solum 
post@sigdal.kommune.no 

1.0 Planforutsetninger 

1.1 Plantype 

Områderegulering 
Detaljregulering 
Reguleringsendring 

 

1.2 Området omfattes av følgende planer: (Navn og dato oppgis):

Fylkes(del)plan…… ……………………………………………………….

Kommuneplanens arealdel vedtatt 19.10.2006…………………………

Kommuedelplan… ……………………………………………………………..

Reguleringsplan… ………………………………………………

Andre planer/vedtak:

1.3 Planens avgrensing

Vi forutsetter i utgangspunktet at planen følger gjeldende reguleringsplan sin planavgrensing.

Skal planen erstatte en eksistere en gjeldende plan?

Ja X Planid 2016004
Nei

Skal planen følge eksisterende plan sin planavgrensing?
Ja X
Nei

1.4 Planforslaget vil samsvare med kommuneplanens arealdel med bestemmelser.
Ja X For det meste. Et område i nord som er utenfor, men innenfor gjeldende plan.
Nei

1.5 Konsekvensutredning

Planen utløser krav om planprogram og konsekvensutredning ?

Nei, men må skrive litt ekstra i planbeskrivelsen om området lengst i nord.

Merknader: Forskrift om konsekvensutredninger

1.6 Pågående planarbeid

Kommunedelplan for Tempelseter – Djupsjøen- Eggedal sentrum, Lislevatn - reguleringsplan

1.7 Kart

Planfremstilling skal i alle faser innsendes som digitalisert plankart (SOSI-standard). Det skal leveres komplett rapportfil (*.txt) ved hver leveranse av SOSI-filer.

Merknader:

1.8 Tiltaket berøres av følgende rikspolitiske retningslinjer/statlige planretningslinjer og bestemmelser;

X Samordnet bolig, areal og transportplanlegging 26.09.14
   Statlige planretn. for differensiert forvaltning av strandsone langs sjøen
X RPR verna vassdrag
X RPR Barn og planlegging
X Nasjonale forventninger til regional og kommunal planlegging
X T-1450 Planlegging av fritidsbebyggelse
X Den europeiske landskapskonvensjonen fra 1. mars 2004
X Lov om forbud mot diskriminering på grunn av nedsatt funksjonsevne og regjeringens handlingsplan for økt tilgjengelighet for personer med nedsatt funksjonsevne (universell utforming)
X Retningslinjer for behandling av støy, T-1442
   Kjøpesentre, 2008-06-27 nr 742
X Natur for livet, Meld. St. 14 (2015-2016)-Norsk handlingsplan for naturmangfold
X St. meld. Nr 26 (2006-2007) Regjeringens miljøpolitikk og rikets miljøtilstand.
X Statlige planretningslinjer for klima- og energiplanlegging og klimatilpasning (2018)

2.0 Lokale vedtekter og retningslinjer som gjelder for planområdet

Sti og løypeplan

3.0 Krav til varsel om oppstart av planarbeid

Forslagstiller skal varsel oppstart av planarbeidet i form av minimum en avisannonse i Bygdeposten og på et internettmedium (www.sigdal.no)og brev til berørte parter med kopi til Sigdal kommune. Varselet skal inneholde:

3.1 Orientering om hensikten med planforslaget, dagens og fremtidig planstatus og formål. Vurdering i forhold til forskrift om konsekvensutredning.

3.2 Oversiktskart for stedfesting hvor planområdet er avmerket.

3.3 Kart 1:1000 – 1:5000 med avmerket planavgrensing.

3.4 Adresseliste

3.5 Planprogram dersom konsekvensutredning blir krevd.

4.0 Viktige momenter/utredningsbehov for planarbeidet

4.1 Planfaglige vurderinger 
Må tilpasse bygg til terrenget, spesielt lengst i nord. Landskapshensyn.

4.2 Jordvern- og landbruksfaglige vurderinger 

4.3 Miljø (transportbehov, støy, energiløsninger, forurensning) 

4.4 Kulturlandskap og kulturminner 
Forhold til kulturminner skal være avklart før planforslaget innsendes til kommunen. 

4.5 § 8 – 12 i Naturmangfoldloven skal utredes. 

4.6 Beredskapsmessige vurderinger/ samfunnssikkerhet og ROS-analyse. 
ROS-analyse skal være del av planbeskrivelsen. Legg DSB’s nyeste veileder til grunn for ROS-analysen. 
Nøkler til bom. 

4.7 Veg- og vegtekniske forhold/ trafikksikkerhet/ trafikkavvikling/ transport/ støy 
Statlige planretningslinjer for samordnet bolig, areal- og transportplanlegging skal vurderes. 

4.8 Estetikk/ landskapsform/ sentrumshensyn/arkitektonisk utforming 
Lage helningskart. 

4.9 Kommunaltekniske anlegg 
VA- kapasitet – OK etter hvert når DVA er klar til utbygging. 

4.10 Barn/ unges, eldres og funksjonshemmedes interesser. Herunder skole, barnehage og leikeplasser 
Legge inn stier, evt akebakker, leikeområder 

4.11 Innspill etter varsel om oppstart skal være vurdert av forslagstiller før planforlaget sendes til kommunen. 

4.12 Konsekvens utregning 

4.13 Stier og skiløyper evt sykkelsti. Endre etablerte løyper ?
Endre en bakke på skiløypa.  

4.14 SOSI-kontroll 
Før planen sendes inn skal sjekkliste for utarbeidelse av reguleringsplan utarbeidet av Statens Kartverk datert 23.03.2011 føles. Dokumentasjon for SOSI-kontroll skal vedlegges