15 år og på vei mot toppen

Oskar Biksrud fra Eggedal er ikke som 10. klassinger flest. Han er i verdenstoppen i simracing og drømmer om en dag å bli verdensmester i ekte bil!

Vi møter hele familien Biksrud hjemme i Tempelseterveien. Mamma Helene, pappa Per, lillesøster Katrine og Oskar selv. Dagene går slag i slag for dem alle, med jobb, skole og ikke minst den store fellesnevneren – bilsport. For det er ingen tvil om at Oskars satsing preger hverdagen til dem alle.

– Her i huset handler det om bilsport hver dag, sier Helene med et smil.

Enorme prestasjoner

Han har ingen dårlig merittliste, til tross for sin unge alder:

  • 2016: Oskar er 10 år og vinner NMK-mesterskap og NorgesCup-løp
  • 2019: Vinner Junior Kart Cup 2019. Vinner Iame Series Cup 2019 og er mestvinnende dette året. Får billett til å kjøre verdensfinalen i Le Mans for å representere Norge. Oskar er én av fire som tas inn i EVEN Management sin ungdomssatsing kalt «Next Generation»
  • 2020: Tas ut til talentlaget til verdens beste simracing-team, Coanda Simsport. Tildeles Sigdal kommunes kultur- og idrettsstipend på 5000 kr.
  • 2021: NM-sølv i gokartklassen X30. Oskar kvalifiserer seg til VM i simracing som den yngste deltageren noen gang.
  • 2022: Fire deltagere fra Next Generation har blitt til to, og Oskar er en av dem som det satses videre på. Hovedmålet er VM i simracing, men han skal også kjøre GT5-klassen i Racing-NM og norsk ungdomsrally etter han fyller 16 år i sommer. Tatt ut på seniorlaget til Coanda Simsport. Fortsatt med på juniorlandslaget til Team Norway.
Foto: Coanda Simsport.

Foto: Coanda Simsport.

Med på talentutviklingsprogram

Siden desember 2019 har Oskar vært med på talentprogrammet Next Generation i regi av EVEN Management. Han ble plukket ut som en av fire lovende, unge sjåfører. 

Målsetningen er hårete – de skal trene frem Norges neste verdensmester i motorsport.

Og for å bli best, kreves det mye. Det første året hadde de rundt 300 timer med fellestreninger. I tillegg kommer all egentrening. Gjennom EVEN Management har Oskar lært mye.

– Jeg har lært meg å systematisere, være strukturert og fokusere på å bli den beste versjonen av meg selv. Dette drar jeg med meg i alt jeg gjør, sier han.

Under kan du se lanseringen av talentprogrammet i 2019.

Roses av sportssjefen

Unggutten høster også lovord fra EVEN Management. Sportssjef Roy Snellingen sier i en pressemelding:

– Det har vært inspirerende og gøy å se Oskar og Karl Peder (Nordstrand, red.anm.) ta store steg som utøvere og de har prestert sterkt i 2021-sesongen. Hovedmålet denne sesongen vil bli å øke basisferdigheten ytterligere med å kjøre mye bil, motorisert trening, noter og simracing. 

– Prosjektet har i stor grad benyttet seg av simulator som læringsplattform, og det har gitt en overraskende positiv effekt i simracing, sier sportssjefen videre.

– Her har utøverne prestert på et høyt nivå internasjonalt, og ikke minst har Oskar lagd historie ved å kvalifisere seg til VM i Simracing – som den yngste noensinne!  Vi ser også at bilfabrikker blir mer involvert og at antall utøvere i esport vokser raskt. 

Yngste deltaker noensinne i VM

Oskar kjører i disse dager den internasjonale Porsche TAG Heuer Esports Supercup, som i praksis betyr VM i simracing. Her deltar de 35 beste simførerne i verden. Tenåringen fra Eggedal er altså den yngste gjennom tidene til å kvalifisere seg til mesterskapet.

Hjemme i Eggedal trener Oskar på simulatoren.

Hjemme i Eggedal trener Oskar på simulatoren.

Hva er egentlig simracing?

Simracing, kort for simulatorracing, er en svært realistisk form for bilspill, hvor førerne har sete, ratt og pedaler. Foran og på sidene har de skjermer som viser utsikten fra bilen mens de kjører. Førerne må forholde seg til innstillinger og justeringer på bilen, og om de får skader på bilen underveis i løpet, vil bilen oppføre seg deretter resten av løpet.

Oskar forteller at noe av grunnen til at simkjøringen er så realistisk, er at de kjente banene rundt omkring i verden er målt opp med laser og gjengitt nøyaktig i sim-verden. Oskar & co merker derfor de minste små humper på banene som førerne i virkeligheten.  

Simulator skulle egentlig være et hjelpemiddel for førere av ekte biler, slik at de skulle få mer trening uten å risikere skader på bilen etc. Men simracing har vist seg å være så interessant at det har blitt en egen idrett. Fortsatt bruker mange profesjonelle førere mye simulator til kjøring. Formel 1-kjøreren Max Verstappen er en av de som bruker det mest.

Som en del av EVEN Management, har Oskar fått en simulator som han kan bruke hjemme. På denne måten kan han kjøre nær sagt så mye han vil, og trenger ikke reise til hovedkontoret i Oslo for å trene.

I videoen under kan du se utdrag fra en av VM-rundene i simracing.

Balanse mellom skole og simracing

Oskar starter dagen grytidlig med en times trening i simulatoren. Deretter bærer det til Prestfoss for vanlig skoledag, før det er lekser og ny runde med trening på ettermiddagen. Oskar går nå i 10. klasse og håper å komme inn på idrettslinja på Rosthaug.

– Når jeg kommer hjem, så er det lekser og så sim. I det siste har nok VM gått litt foran skolearbeidet, og det synes litt på karakterene, innrømmer Oskar. VM i simracing går over 10 runder, med løp hver 14. dag. Nå er fem runder gjennomført og Oskar ligger på 24. plass. 

Men verken managementet eller foreldrene vil tillate at kjøringen går foran skole for lenge om gangen. Ett av kravene til EVEN Management er nemlig at de unge talentene også skal prestere på skolen. For å få til begge deler kreves en enorm innsats og mye selvdisiplin.

Oskar tror han har lært seg å være ganske selvstendig. Mamma Helene er klar på at han tar avgjørelser selv.

– Vi kan godt være med og pushe når han først har bestemt seg for noe, men det er han selv som må bestemme hva han vil. 

For å bli best, må noe av det vanlige ungdomslivet forsakes.

– Jeg savner jo iblant å kunne være enda mer sammen med venner og sånn, sier Oskar. Men han passer han på å lufte hodet når det trengs.

Mamma Helene og pappa Per.

Mamma Helene og pappa Per.

Det store målet

– Det store målet er å kunne leve av motorsport. Også hadde det jo vært gøy å bli verdensmester i rally eller baneracing, sier Oskar.

Kanskje renner det bensin i årene på Oskar, for både bestefar Karsten Biksrud og pappa Per har vært aktive i bilsport. Oskar starta med gokart da han var 7 år. 

– Jeg hadde egentlig ikke så veldig lyst i starten, innrømmer Oskar. Han var nemlig fotballgutt, men så viste det seg at gokart slett ikke var så ille, og at han hadde talent. En stund kombinerte han de to interessene. Men nå har fotballen for lengst måtte vike for motordur. Som 10-åring slo han for alvor gjennom nasjonalt i gokart.

Unik støtte fra familien

Lillesøster Katrine har også prøvd seg litt på motorsport, men ble aldri bitt like hardt av basillen som Oskar. 

– Det gikk ganske fort over, innrømmer Katrine. Allikevel er hun veldig interessert i motorsporten på vegne av Oskar og er stolt av hans prestasjoner. Hun har også mange venner som hun har blitt kjent med via bilsporten. Nå er hun 14 år, og verken hun eller foreldrene regner med at hun blir med like mye rundt som hun har vært tidligere. Allikevel har hun vært, og er fortsatt, en viktig del av støtten som Oskar har rundt seg.

Kun ett år skiller søsknene og mamma Helene forteller at det har vært lite krangling. Og godt er det, siden store deler av sommeren de siste årene har vært tilbrakt på tur med campingvogn for at Oskar skal være med på ulike konkurranser og samlinger.

Oskar og Katrine.

Oskar og Katrine.

Dyr moro

I år er hovedfokuset VM i simracing, men han skal også kjøre GT5-klassen i Racing-NM og norsk ungdomsrally etter han fyller 16 år i sommer.

Det er ikke til å komme unna at motorsport koster penger. Og sponsorene må de skaffe selv. I år blir det ikke like mye gokart som tidligere, men Oskar har en bil som skal holdes i stand til han skal kjøre rally. Besteforeldrene stiller opp økonomisk. Det gjør også de trofaste lokale sponsorene som Blink Hus Sigdal, Lars Haga og Romec Elektro.

– Hovedsponsorene står på for å hjelpe til. At de vil bruke noen kroner på oss er fantastisk, forteller Helene.

– Det går noen hundre tusen kroner, for å si det sånn. Du må bare begrense det. Vi har drevet litt «first price» og gjort det beste ut av det vi har. For eksempel har vi bare hatt én motor til gokarten. Andre har kanskje tre-fire å veksle mellom, sier Per.

Jobber med fair race

På spørsmål om hvem som er det store forbildet, er Oskar rask til å svare:

– Det er jo far min, sier han før de alle ler litt.

– Internasjonalt er det Formel 1-føreren Sebastian Vettel. I glansdagene var han jevn og god, og han kjørte ordentlig. Han var aldri stygg, men hadde fortsatt «horn i panna», sier Oskar. Dette er idealer han strekker seg etter.

 

– Vi jobber mye med fair race og at man ikke trenger å ødelegge for andre for å bli best, sier Helene.

Også i teamet har han mange forbilder, både de voksne førerene og laglederne. Oskar må nå finne seg i å være et idol selv, spesielt for «småtassene» på gokarten. 

– Det er ganske spesielt å være et forbilde for noen. Jeg husker jo hvordan det var selv da jeg så opp til de som var eldre, sier Oskar.