– Vi ønsket en logo som ikke var en bil, slik vi har hatt før. Vi ville ha et kulere og mer minimalistisk symbol som representerer oss, slik vi er i dag, på en bedre måte. Vi produserer og selger utstyr og tilbehør til pickuper, men vi selger jo ikke selve bilen, sier Cathrine og Renate Holm samstemte.
Det er tydelig å se at de er stolte av Pickupsenterets nye logo. Er du også litt nysgjerrig, så kan du se den i videoen under!
– Logoen er ulik det de fleste andre i bransjen har. Mange har jo nettopp en bil i logoen sin. Vi har fått et mye mer moderne symbol, en stilisert P som vi ser for oss å bruke som et kvalitetsstempel på våre produkter. Det er jo veldig gøy med en logo som ser så bra ut, sier Renate.



Helhetlig satsing på økt synlighet
At de nå lanserer ny logo, henger sammen med en helhetlig satsing på økt synlighet.
– Tidligere har vi ikke brukt så mye ressurser på design og markedsføring, men gjort det meste selv, sier Cathrine.
– Logo har heller ikke vært så viktig, siden vi har solgt mest i forhandlermarked hvor man har sine faste kontakter. Men de siste årene har vi hatt nettbutikk som også er rettet mot privatkunder, og da er det viktigere å skille seg ut fra konkurrentene, legger Renate til.
– Da vi bestemte oss for å fornye logoen, visste vi at vi måtte ha ekstern hjelp. Vi har derfor brukt NYG til design av ny profil, og til å tenke nytt og helhetlig rundt kommunikasjonen vår. Vi har hatt lyst til å bli flinkere på dette. Nå får vi en profil og maler som vil gjøre det enklere for oss å fremstå på en tydelig måte, og vi får en rød tråd i alt vi gjør. Framover blir det morsomt å poste ting på sosiale medier, sier søstrene Holm fornøyd.



Fortsatt hardtoper – men også så mye mer
Cathrine og Renate er barnebarna til grunnleggeren av det hele – Thor Holm. De har fulgt i både bestefars og sine foreldres fotspor, og jobber nå dedikert for familiebedriften.
Pickupsenteret produserer sine egenutviklede hardtoper til pickuper – King Top – i lokalene på Nerstad industriområde. De bruker moderne utstyr, men det er fortsatt et håndarbeid med strenge krav om presisjon og perfekt finish.
– Vi produserer omtrent to King Top-er om dagen, forteller Cathrine.
De er opptatt av at pickup er ikke lenger bare en arbeidsbil.
For mange er den selve symbolet på et tøft image. Ekstrautstyr som kufangere, veltebøyler og lys er populære produkter, spesielt blant de yngre bileierne. Pickupsenteret importerer denne typen utstyr fra flere kjente produsenter.
– Vi vil vise at pickup, i tillegg til å være nyttig, er en skikkelig kul og allsidig bil! Det handler om hva slags utstyr og tilbehør du har i tillegg. Du kan bruke den til så mye mer enn mange tror, som for eksempel camping, utforsking og eventyr. I sommer kastet vi oss rundt og begynte med salg av taktelt til pickup. Vi har prøvd det selv, og vil virkelig anbefale det. Det passer både for unge, familier med små barn og godt voksne, forteller de entusiastisk.
Ideen om å bli forhandler av taktelt hadde allerede ligget i bakhodene deres en tid. Koronaen gjorde at mange valgte å feriere i Norge i sommer, og dette ble også katalysatoren for at Pickupsenteret tok det inn i sortimentet sitt.
– Som mange andre hadde vi også en bråstopp i vår og vi måtte dessverre permittere ansatte. Men det varte heldigvis ikke lenge, og nå har det tatt seg fint opp igjen, avslutter Cathrine og Renate.
Har du lyst til å ta en titt på produktene til Pickupsenteret, kan du besøke nettbutikken deres her:
pickupsenteret.no
Roller: NYG AS er selskapet som drifter sigdal.no i samarbeid med Sigdal Næringsforum. Denne artikkelen er skrevet av NYG, som også har utviklet Pickupsenteres nye profil.