Artikkel Oppleve

Spenn deg fast!

Det går ikke så fort, men det er allikevel greit å feste setebeltet når du besøker Sigdal Offroad Events.

Sigdal Offroad Events ligger i «bakgården» til Sigdal Motorsenter. I et stort skogsområde kan du nå teste styrken til egen offroadbil, eller leie en av de tre Jeepene som står klare til dyst.

Det er eggedølingen Gjermund Vedhus som driver satsingen, sammen med grunneier på stedet – Eilev Ronny Halstenrud.

Eilev Ronnys far, Steinar Halstenrud, er også en god samarbeidspartner, og en de rådførte seg med under planleggingen. Steinar driver blant annet med utleie av gokart på en av Norges mest krevende og morsomme baner, som ligger på Sigdal Motorsenter.

Gjermund forteller at området de nå bruker til bilkjøring, allerede har vært regulert for motorsport i mange år, og at Steinar tidligere har leid ut både ATV-er og snøscootere for kjøring i skogen der. Men fram til i vår hadde denne delen av skogen stått uberørt i mange år.

Gjermund Vedhus.

Gjermund Vedhus.

Ble en realitet i full fart

Sigdal Offroad Events er ganske så ferskt. Gjermund og Eilev Ronny startet planleggingen i mars i år, og har hatt løpende dialog med Bilsportforbundet siden da. Arbeidet har gått jevnt og trutt gjennom våren, og 16. mai var de klare for første kjøring. Da hadde de både rukket å klargjøre løypene og ordnet med biler.

Kjøringen i skogen går ut på å få bilen gjennom løypa, uten å sette seg fast, eller å ødelegge bilen. Og her er det ikke snakk om en litt humpete grusvei – det er langt mer utfordrende enn som så.

Ikke fremkommelig vei for den gjennomsnittlige bilen.

Ikke fremkommelig vei for den gjennomsnittlige bilen.

Gjermund forteller at for mange er det ekstra moro å sette seg litt fast, og stri på med å få bilen løs igjen. Sitter de dønn fast, har Gjermund en redningsbil klar, som har den styrken og framkommeligheten som trengs for å løse de fleste situasjoner. Det er også den han kjører når vi får bli med på en testrunde. Med differensialsperrer som låser akselen, slik at hjul på samme aksel får samme trekkraft, kan Gjermund styre seg greit gjennom de fleste utfordringer. Uten sperre vil kraften gå til hjulet som snurrer lettest, som igjen vil medføre spinning og null trekkraft.

– Jeg må jo nesten kunne komme greit fram, hvis jeg skal få hjulpet de som sitter fast, flirer han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Rolig tempo og ulike vanskelighetsgrader

Høy fart er ikke det man søker etter i denne typen kjøring. Her handler det om rolig tempo, helt ned i gåfart, og å styre bilen sånn at den kommer over kampesteiner, gjørmhull, kvist og kvast og stupbratte kneiker. Både opp og ned. Og det helst uten at bilen blir ødelagt. Ikke noe for den gjennomsnittlige bilen, altså. Det er ikke krav til sikkerhetsbur eller hjelm for denne typen kjøring, men bilbeltet må du ha på deg. 

Løypene går delvis på veier som allerede eksisterte, blant annet går første del på en gammel setervei.

– Da vi lagde løypene, ble de egentlig bare til underveis. Vi har staket ut noen ulike retninger, og sånn det er i dag har vi fire ulike vanskelighetsgrader. Alle er rundturer. Løypene A og B er de som krever minst modifisering av bilene, og er de løypene du kjører med familien i baksetet. De tar et kvarters tid, forteller Gjermund. 

–  Så har vi C og D, hvor det stilles høyere tekniske krav til bilene og noe mer erfaring med denne typen kjøring, sier han videre.

Kommer man med egen bil, koster det 600 kr for en dag. Skal man leie bil, koster det 500 kr per runde. Dette skjer på drop-in. Det er også mulig å leie bil for lengre perioder, om du skal arrangere utdrikningslag eller lignende. Da må du forhåndsbestille.

Han understreker at de tar sikkerhet og brannfare på alvor. Alle som kjører må ha teknisk godkjente biler og de må ha sertifikat. På grunn av forsikringen må man også ha treningslisens fra Bilsportforbundet. Man må dessuten ha med seg brannslukkingsapparat og oppsamlingsfat for eventuelt søl av olje og drivstoff.

– Skogbrann er det siste vi vil ha her, så der er vi strenge, forteller Gjermund.

8709
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det sosiale er viktig

Til daglig jobber Gjermund på Arctic Trucks i Drammen, så man kan trygt si at solide terrengbiler er en stor interesse. For ham er også det sosiale ved kjøringen viktig. Han tror det er noe flere setter pris på. De har åpent hver lørdag og kan også åpne for kjøring på kveldstid i ukedagene dersom det er ønskelig. På lørdagene har de fyr på grillen midt på dagen. Dette er med og skaper en hyggelig atmosfære, og bidrar til at folk virkelig koser seg. Det er heller ikke uvanlig at folk trekker opp i skogen for å være tilskuere.

– Her er det plass til alle, enten du har liten Lada Niva med høye hjul eller en diger offroadbil. Jeg er imponert over miljøet vi har fått her på så kort tid. Det er takket være at folk er flinke til å hjelpe hverandre og heier hverandre gjennom løypene, forteller Gjermund.

Det har hittil vært mest sigdølinger og kryllinger her, men de har også hatt gjester som kommer fra steder lenger unna. De er dessuten godt i gang med å etablere et campområde som passer for vanlige telt eller for overlanding (overnatting i bilen, gjerne en offroadbil med tilpasset teltløsning).

– Siden vi åpnet 16. mai har vi hatt mange besøkende og alle som har vært her gir tommelen opp. Vi har ikke fått noen negative tilbakemeldinger ennå. Dette er en aktivitet som foregår i et område som er regulert for motorsport, og ligger veldig skjermet til. Dessuten bråker denne typen kjøring veldig lite, legger han til.

Sigdal Offroad Events er alene i området om å tilby denne type kjøring i skogen. De nærmeste tilbudene, utenom i Sigdal, finner man i Gudbrandsdalen og i Telemark.

Interessen for modifisering av biler for offroadkjøring er stor, og motorsporten biltrial har mange aktive og fans. På sikt håper Gjermund at Sigdal Offroad Events skal markere seg på kartet som et populært tilbud, og at de gradvis skal kunne øke tilbudet. De er klare for å samarbeide med turistnæringen i både Sigdal og Krødsherad.

Det er store områder som fortsatt ikke er brukt, men som Gjermund tror hadde vært fine å ta i bruk. I utgangspunktet tenker de at det skal være et helårstilbud, med muligheter for kjøring også i snøen.

– Det ser jo lovende ut så langt, så det blir spennende å se hva som skjer framover, avslutter Gjermund.