Et gjensyn med Per Spook: Fra Paris til Sigdal

Den store norske moteskaperen blir 80 år i sommer, men alderen er ingen hindring, han er fortsatt en travel mann med flere prosjekter på gang. Mye av tiden bruker han hjemme i Sigdal. Denne artikkelen ble først publisert på Sigdal.no i april 2019.

Det er tydelig at Per Spook er veldig glad i Sigdal. Han ville gjerne stille til intervju med sigdal.no, det var verre med tiden. For å klare å få til et møte ble vi invitert til boklanseringen av hans nye bok hos Panta Forlag i Oslo, der fikk vi god tid til å snakke om både Sigdal, hans nye bok og livet han har levd.

Norges fremste motedesigner gjennom tidene

Per Spook har hatt en enestående karriere som moteskaper og klesdesigner. Han kom til Paris i 1959, bare 20 år gammel. Da arbeidet han hos blant annet Dior, Saint-Laurent og Louis Féraud, før han åpnet sitt eget motehus i Paris i 1977.

Per Spook forteller at han har en slags drivkraft som var god å ha som ung i Paris. Han våger å følge sine drømmer selv om de virker uoppnåelige. I årene fram til 1994 laget han to Haute Couture-kolleksjoner i året. For tre av disse vant han fransk motes høyeste utmerking: Gullsynåla og Gullfingerbølet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I Paris kjennetegnes Per Spook av et nordisk preg og med en enkel, anvendelig stil. Sett med norske øyne er det en kombinasjon av det nordiske og det franske som utgjør særpreget hans. Per Spook beskriver arbeidet sitt som enkelt og brukervennlig – i kombinasjon med det flotte og raffinerte. Han er godt kjent for sin forkjærlighet for sort/hvitt.

- Jeg har alltid vært tiltrukket av sort/hvitt. Det er et grafisk uttrykk som alltid har vært med meg. Det er veldig sterkt, også er det veldig elegant. Derfor har jeg alltid brukt det i alle kolleksjoner. Jeg har hatt alt fra fulle kolleksjoner i sort/hvitt, ned til bare noen plagg. Men det er alltid med, forteller han.

Per Spook fikk mye oppmerksomhet for sin måte å gjøre ting på. Da han kom til Paris var bildet av kvinnen i ferd med å forandre seg. Per Spook ville bryte med den dukkefiguren som den franske kvinnen var på den tiden. – Da jeg kom til Paris var kvinnen en figur som skulle representere mannen. Mannen tok henne med til motehuset, bestemte hvordan hun skulle kle seg og betalte, dette ville jeg vekk fra sier Per Spook. Han bygget opp en god kundegruppe av selvstendige kvinner som drev business og visste hva de ville ha; behagelige men elegante klær. 

Det norske uttrykket har betydd mye for Per Spook. - Det norske var noe eksotisk for meg, strikk måtte alltid være med ellers manglet det noe, det ble en forventning fra folk. Det kom også en del reaksjoner på hans nye måte å gjøre ting på. – Jeg fikk beskjed om at jeg ødela klærne ved å velge lave sko, og sportswear var noe helt nytt for mange.

Livet i Sigdal

- Da jeg dro til Paris, og karrieren min startet for fullt der, så det ut til at jeg kom til å bli værende der. Moren min syntes jeg skulle ha et sted i Norge også, derfor var jeg på utkikk, og det fant jeg i Sigdal. Jeg husker ikke helt årstallet, men småbruket som nå er mitt var til salgs rundt 67/68 og da kjøpte jeg det. Da var jo Sigdal helt annerledes, selvfølgelig. For meg var det tiltrekkende fordi det var stille, fredelig og tradisjonelt.

- Naturen er jo også helt fantastisk i Sigdal. Jeg følte meg hjemme med en gang jeg kom til bygda. Småbruket mitt under Andersnatten har vært vårt familiested i alle år siden. Ved siden av livet i Paris, har jeg alltid vært i Sigdal når jeg har kunnet eller har vært i Norge. Motekarrieren i Paris tok jo all min tid, derfor var det hyggelig å komme hjem til Sigdal og kunne feire jul, påske og andre høytider sammen med familien når jeg hadde ferie.

- Nå har jeg vært i Sigdal så lenge, det er generasjoner som har fulgt meg. Så nå er jeg som om jeg skulle vært født og oppvokst i Sigdal. Jeg føler meg godtatt som Sigdøling. Det synes jeg er veldig hyggelig.

Per Spook sier han tilbringer mye tid i Sigdal, og at det blir mer og mer. - Nå er jeg jo pensjonist og kan gjøre som jeg vil, derfor blir det mer og mer tid i Sigdal. Når jeg er i Norge, så bor jeg i Sigdal, det er hjemmet mitt. Per Spook har planlagt en tur til Paris i vår, deretter skal han være mye i Sigdal i sommer. 

Når Per Spook er i Sigdal er det langt fra bare avslapping.
- Småbruket mitt er jo et sted som trenger mye arbeid på et vis. Jeg driver med hagen, maler, ordner og driver vedlikehold. Det er litt jorder rundt småbruket, jeg har alltid hatt svært godt forhold til nabogårdene, og har derfor fått god hjelp til å holde orden på det partiet.

Ny bok

Den nye boken hans heter «Haute Couture 1977-1995». På boklanseringen var det god stemning med mange av Per Spooks nærmeste, både familie og venner. Boken viser Per Spooks egne fotografier fra kolleksjoner i perioden 1977-1995. Praktboken er et samlerobjekt som kun utgis i et begrenset opplag. Boken er trykket hos et av verdens fremste kunstfoto-trykkerier som ligger i Paris. Per Spook forteller at han kan ikke kalle seg profesjonell fotograf, men fotografering er en stor del av yrket.

En engasjert Per Spook på boklansering

En engasjert Per Spook på boklansering

- Jeg har alltid vært veldig interessert i fotografering og har fulgt nøye med på all fotografering av kolleksjoner opp gjennom min karriere. Jeg har lært såpass at jeg kan bedømme lys og plasseringer. I begynnelsen av min motekarriere fotograferte jeg mange mannekenger selv.

- De siste årene har jeg fått mange spørsmål om hva jeg driver med, og at folk vil se mer av meg. Slik kom ideen om å gjøre noe helt personlig. Jeg sitter inne med store arkiver som burde vises. I Sigdal har jeg mye plass, og der har jeg satt opp et lite studio i et av rommene i huset. Jeg har jobbet med boken i et par år, og tatt flest bilder om sommeren når lyset fra vinduet er mest behagelig. Jeg bestemte meg for å bruke et gammelt rolleiflex kamera fra 50-tallet, slik fotografene brukte da de var på sitt beste, smiler han lurt.

Utstilling

I anledning den nye boken har Galleri Klevjer i Hønefoss utstilling av Per Spook til sommeren. Her er det mulighet til å møte Per Spook, han vil være tilstede og signere bøker på åpningsdagen 8. juni 2019 og lørdag 17. august 2019. 

Fotoutstillingen inneholder utvalgte fotografier fra den nye boken og viser Per Spooks personlige utvalg av tidløse antrekk, iscenesatt, fornyet og igjen aktualisert.

Motehusenes tid

Per Spook forteller at Haute Couture er et eget yrke som handler om den beste søm. Da han åpnet sitt eget motehus i 1977 hadde det ikke vært en motekonge på 10-15 år, så da sa det virkelig «pang» for karrieren hans. På den tiden var det ca. 30 motehus i Paris, og en helt egen atmosfære.

Per Spook beskriver at alt skulle holdes hemmelig, det var viktig for kreativiteten. Det var en egen liten verden der man konkurrerte mot de andre motehusene, samtidig som man var venner. Man visste ikke hva de andre gjorde, men allikevel så man en sammenheng på kolleksjonene. Det var en rød tråd, og et ubevisst samarbeid, men alle hadde sin helt egne signatur. 

Motehusene var viktige fordi kunden førte moten. Der kunne man komme og spesialsydde klær. Fokuset var på klær som skulle være behagelige, men føles luksuriøse å ha på seg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

 Den nye moten

På motehusene hadde man en plikt overfor kundene og ikke si hvem de er eller hva de kjøper, Per Spook kaller det en slags oppdragelse som nå er slutt. 

- Motehusets tid er forbi. Unge nå vil ha plagget med en gang. Jeg sier ikke at luksusen er borte, men nå er det merkeklær som gjelder, håndarbeidet er borte. I dag er det ikke mulig for motehus å overleve. Kundene eksisterer ikke lenger og det blir for kostbart å drifte det. Det er tiden som har forandret seg, og tiden er moten.

- Den moten som kommer nå er det så mye av. Jeg merker at mennesker blir veldig usikre, det er for mye klær nå, det blir for likt og upersonlig. Før lagde vi klær til den personen som hun følte seg vel i, det får man ikke i de nye systemene. Jeg mener allikevel at man kan kle seg billig og kjempelekkert, men da må man kunne mye om klær.

- Det å være velkledd er veldig personlig. Farger er viktig å kunne noe om, hvis man skal være sikker bør man gå for svart og hvitt. Det kan bygges med tilbehør, da er du sikker elegant. Det er mange hensyn som skal ta. Man bør finne tonen for huden og øynene skal fremheves. Når jeg starter en kolleksjon starter jeg alltid med en fargeskala. Alt dette fikk man hjelp til på motehusene.

- Det er jo litt rart at man kan se en kvinne i Frankrike som er helt likt kledd som en norsk kvinne, slik blir det når de store kleskjedene har butikker i mange land og produserer de samme klærne. Ellers er det store forskjeller mellom livet mitt i Paris og i Norge.

- Jeg er så travel at jeg har ikke tid til å savne Paris når jeg er i Norge, eller omvendt. Jeg er ikke sånn at jeg tar med meg geitost og sånt altså, ler Per Spook.

På spørsmål om vi kler oss dårligere nå enn før, svarer Per Spook at han ikke vil si det, men at man kler seg på en ny måte. Han humrer litt av joggeklær, som nå er blitt luksusklær. – Fremtidsverden er helt ny, vi kler oss på en helt ny måte, og tidene vil fortsette å forandre seg som det alltid har gjort, avslutter han.