Fortell litt om bedriften
Vi starta 1. desember 2008, så vi fyller 11 år i år. Vi starta opp som Solbua, eiendommen heter Solbu.
Vi er en familiebedrift med to faste ansatte, min mann, Lars, og meg, Kjersti, og datteren vår Marte på 11 år da. I tillegg har vi hatt mange ekstrahjelper opp igjennom årene. Vi var på det meste 9 ansatte et år.
Vi starta opp som en krambu med stor julebutikk og utførte service på låser, glass/vinduer, solskjerming, bytting av batteri i klokker og bilnøkler, og mye annet. Ellers hadde vi det meste av varer fra lys og servietter til snøfresere.
Etter hvert som åra har gått og vi har blitt kjent med kundegruppen vår, har vi trappet ned på interiørutvalget vårt og konsentrert utvalget vårt mer mot hyttekunder. Visste du at det er mange sigdølinger som har hytte i Sigdal?
Vi dannet AS i 2012, Hytte & Fritidsbutikken AS. Samme år startet vi opp nettbutikken vår, www.solbua.no. Vi gikk inn i et samarbeid med Sunwind, Norges ledende leverandør av hytteutstyr i 2012, ble faghandler i 2013. Nå har vi vært Sunwind hyttesenter i to år og fikk pris for Årets Sunwind forhandler i 2018. Denne prisen er høythengende., så det var veldig stas. Året etter fikk vi pris for det hyttesenteret med størst økning.
Vi kan nå levere utstyr til hytter med de aller fleste behov. Det går mye av utstyr til hytter uten innlagt vann og strøm. Og jo, de er det flere av i Sigdal enn man tenker. Da leverer vi kjøleskap og komfyr som driftes på propan. Kunden kan få varmt rennende vann på hytta uten å være koblet til vann og avløpsnettet. Vi monterer solcelleanlegg for kunder, sånn at besteforeldrene kan ha med barnebarna på hytta og barna kan få tatt ei pause fra hyttelivet med et fullt ladet nettbrett, fordi det nå er strøm nok til det.
Nettbutikken vår var vi usikre på når vi startet den. Dette var helt upløyd mark for oss, så vi måtte prøve oss frem. Men dette er en del av bedriften vår vi ikke har angret på. Den vokser og vokser. Kunder kommer tilbake til nettbutikken vår flere år etter at de bestilte der første gang. Det tar vi til oss som et tegn på at kunden er fornøyd.
Vi har alltid hatt fokus på å yte service. Til kundene våre i butikken, til nettkundene våre og de vi møter i hverdagen. Man kommer langt med et smil og fleksibilitet. Vi strekker oss langt for å tilfredsstille kundene. Det er ikke få ganger vi har låst opp igjen butikkdøra kl 20.00 på fredagskvelden for at kundene skal få handlet, eller fått besøk av kunden på døra hjemme hos oss for å få utlevert levende mark utenom åpningstid.




Hvordan vil du oppsummere 2019 for bedriften?
2018 og 19 har overgått alle tidligere år med tanke på økonomi, og pågang i butikken og nettbutikk. Dette henger selvsagt sammen. Vi har økt jevnt og trutt hvert år vi har drevet butikk.
Vi har egne montører som reiser rundt på hytter og monterer mye av produktene vi selger. I 2019 har vi hatt så mye å gjøre at vi har måtte leie inn ekstra monteringshjelp i perioder. Dette vil nok resultere i at vi kommer til å ansette flere folk i 2020.
Muligheter, planer og ønsker i 2020?
Målsetning for 2020 er å øke omsetning og salg i nettbutikk, så den blir en enda større del av vår virksomhet. Den står nå for 1/3 av vår omsetning, og målet er at den skal være halvparten av vår omsetning.
Det artigste med vår suksess er at vi har økt omsetning jevnt nå i 11 år og økningen i 2018 var hele 1,3milioner. Vi har aldri hatt røde tall i vårt regnskap siden vi startet. Mesteparten av overskudd hvert år er investert tilbake i bedriften i maskiner, utstyr og tekniske løsninger som gjør at vi kan fortsette å vokse.


