Det er mattetime. Førsteklassingene på Nerstad skole jobber med geometri.
Forsøk å koble sammen formene med riktig navn, sier læreren.
Elevene er fokuserte. Hodetelefonene gir vennlige instruksjoner og forklaringer ettersom de trykker. Mestringsfølelsen ligger i luften.
Læringssuksess
Siden august i 2017 har 1. og 2. klassingene på Nerstad skole benyttet iPad i undervisningen. Anne Line Eidal, lærer ved 1. trinn, mener læringsutbyttet har vært meget positivt.

Anne Line Eidal. Foto: Sondre Garås
Digitale verktøy er kommet for å bli. Vi har sett stor utvikling fra den første dagen til nå. Det å kombinere tekst, bilde og lyd i læringen gir svært gode resultater.
26-åringen forklarer at flere av applikasjonene som brukes har såkalte multimodale funksjoner, som gjør det mulig å tilrettelegge for flere læringsstiler.
Mitt inntrykk er at vi når flere og kan tilpasse oppgaver til den enkelte elev. Noen lærer av å se et bilde, noen lærer av å skrive en tekst, noen lærer best av lyd og så videre. Vi når et større spekter ved hjelp av de multimodale funksjonene.
Kildekritiske i ung alder
I en digital verden med konstant tilgang til Internett blir vi eksponert for en mengde informasjon fra ulike kilder. Derfor blir det helt avgjørende å kunne skille mellom hvilke som er pålitelige og ikke. Noe elevene skal lære seg tidlig.
Vi har et utviklingsarbeid der vi jobber med søk og kildekritikk. Elevene skal lære å være kritiske til det de leser på Internett og bli bevisste på hvilke kilder som er troverdige. Dette er utrolig viktig og blir antageligvis desto viktigere i fremtiden, påpeker Anne Line.

Naturen har fortsatt sin verdi
En digitalisering av skolen betyr ikke at lek og uteaktiviteter blir nedprioritert. Eidal har selv vært skoleelev på bygda og erfart fordelene det medfører.
En skole med landlige omgivelser gir mange fordeler. Hvis det er en aktivitet vi kan gjøre ute, så gjør vi den ute. Vi ser at ungene slipper seg fri og utforsker når undervisningen foregår i naturen. De utfolder seg på en helt annen måte.
Her har elevene frie og store uteområder som gjør det enkelt å være aktiv i lek. Dette fører til at elevene blir mer fokuserte i klasserommet og kan være roligere når vi jobber.
Unge burde se til Sigdal
Anne Line begynte som lærer på Nerstad skole i 2014. Hun kan trygt anbefale unge lærere å se til Sigdal som arbeidssted.
Det er spennende å være lærer i Sigdal. Kommunen satser virkelig på skolen, og det merkes. Vi får stadig bedre fasiliteter og det legges til rette for faglig utvikling.
Eidal mener arbeidsmiljøet er trygt og uhøytidelig, noe som gjør det morsomt å dra på jobb. I tillegg fører variasjonen i ulike aldersgrupper til en positiv delingskultur.
Vi har mange dyktige lærere som gladelig deler av sine kunnskaper og erfaringer. Et åpent miljø som er veldig positivt for nyutdannede. Samtidig tilfører de unge nye perspektiver. Dette gir en veldig fin dynamikk.
