Alt for Haglebu

Mona Olsen gjør alt hun kan for å skape et best mulig tilbud for besøkende til Haglebu.

Det skjer alltid mye på Haglebu, både arrangementer og aktiviteter. Den største forandringen den siste tiden er at Turistheimen valgte å legge ned driften. Dette førte med seg endringer også for Haglebu Fjellstue. Driver, Mona Olsen, velger å vinkle dette positivt og gjør om på opprinnelige planer for å gjøre det beste for gjestene.

Eierne av Turistheimen, Amund og Trine Frøyse, er et godt vennepar av meg og bror Morten. Jeg synes det var veldig trist da de bestemte seg for å legge ned driften. Samtidig har jeg veldig stor forståelse for avgjørelsen. Vi her på Fjellstua har jo samme utfordringer som Turistheimen hadde når det gjelder å skaffe arbeidsfolk, forteller Mona.

Nye tiltak

Mona gjør mange tiltak for at det skal bli enklere for besøkende til Haglebu.

Nå som tiden har gått, og avgjørelsen om nedleggelse av driften på Turistheimen ble tatt, må jeg velge å snu det til det positive. Man kan ikke sitte å gnage på at det var dumt at de la ned. Det er veldig slitsomt for oss som jobber på Fjellstua nå, og alltid høre om dette. Man må komme seg videre. Det er trist når kunder kommer til Fjellstua og sier rett ut at de føler de ikke har noe valg lenger, man har jo alltid et valg. Når det en gang er sånn, så er det ikke jeg som har bestemt det. Jeg tror ikke at folk er så bevisste på praten rundt dette og synes det nå er tid for å komme seg videre, sier Mona.

Større deler av Fjellstua åpnes opp og tas i bruk for å få plass til flere gjester.

Større deler av Fjellstua åpnes opp og tas i bruk for å få plass til flere gjester.

Mona åpner opp større deler av Fjellstua og endrer tidligere planer for å gjøre det beste for besøkende med de endringene som har skjedd den siste tiden. Ventetiden på mat blir kortet ned og huset blir åpnet opp på en helt annen måte for å få plass til alle. Rutiner og systemer blir gått gjennom og endret for å gjøre matservering enda enklere, det skal ikke stoppe seg på det. Påsken vil uansett bli en utfordring, men Mona gjør alt hun kan for å gi den beste opplevelsen til de besøkende.

Fjellstua er kjent for god og hjemmelaget mat. Mona forteller at de selger ekstremt mye biff, denne er utrolig populær. Fjellstua er ikke direkte en restaurant, men mer en kafeteria med god A la carte.

Det er en koselig og lun stemning i alle rom.

Det er en koselig og lun stemning i alle rom.

Arbeider døgnet rundt

Det var tanten og onkelen til Mona som bygde Fjellstua. Foreldrene til Mona kjøpte stedet av deres sønn Jarle i 1988. Etterhvert kjøpte Monas bror, Morten, ut foreldrene. Morten eier nå alle bygningene, mens Mona leier og driver stedet. Mona bor selv i Nordbygda, hvor hun har bygd hus ved barndomshjemmet der hun har vokst opp. Mona er ei driftig dame som har kontroll på alle deler av driften ved Fjellstua. Hun har bred erfaring fra mange arbeidssteder, før hun ble værende på Fjellstua for ca. 15 år siden. Hun har tidligere jobbet blant annet på Telenor i Drammen, i Sigdal Kommune, Sigdal Kjøkken, Oset Høyfjellshotell , E-verket og som salgssjef i Hallingkraft med personalansvar og hele pakken. Med all denne erfaringen fyller hun alle roller ved driften av Fjellstua sammen med 4 polske arbeidere og ekstrahjelper når det trengs. Man kan si at Mona rett og slett lever for Fjellstua og Haglebu.

Driften av Fjellstua består av flere deler. Campingen består av ca. 125 campingvogner. Mona forteller at dette er helårsplasser og at det er campinggjestene som holder liv i Fjellstua.

Campingfolka er veldig lojale folk, de er flinke til å bruke Fjellstua og tilbudet her. Vi er helt avhengige av å ha dem. Det er blitt mange hytter med årene, disse er også blitt flinkere til å bruke stedet.

Bygdefolk ser vi sjeldent, så de kunne vært flinkere til å besøke Haglebu. De skal vite at de er hjertelig velkommen! Det er viktig å bruke de tilbudene man har lokalt, mens de enda finnes, minner Mona oss på.

Ved siden av kafeteriaen, overnatting, arrangementer, fjellservice og camping har hun prosjektet Haglebu-Håptimisten som arbeides med hele tiden. Mona har ført videre prosjektet fra foreldrene med tilrettelegging for rullestolbrukere, dette er noe hun brenner for og har i blodet fra foreldrene. Hele Fjellstua er tilrettelagt, uten at man egentlig legger merke til det.

Det skal ikke være en institusjon, her skal man føle seg som alle andre og ikke for eksempel måtte gå egne innganger fordi man er funksjonshemmet. Det er den mest givende jobben jeg kan ha, med slike gjester, sier Mona.

Mona Olsen og hennes far.

Mona Olsen og hennes far.

Polsk «dream team»

Mona har ingen vaktmester og mannen hennes jobber fulle dager i Drammen, så hun har ansvar for alt som skjer på Fjellstua. Om det skjer noe på huset så er det lettvint å spørre broren som eier byggene, men ellers prøver Mona å greie seg mest selv. Hun har 4 polske arbeidere som hun skryter opp i skyene. Dette er flotte folk som virkelig står på. De to kokkene Pavel og Martin kan beskrives som «dream team». Sammen med sine kjære bor de på Haglebu og arbeider på Fjellstua alle fire.

Jeg forstår ikke de som ikke vil bruke utenlandsk arbeidskraft. For meg fungerer dette supert, og jeg tror ikke jeg ville fått Nordmenn til å gjøre det samme. Disse karene er så flinke, de lager gjennomført stilig og bra mat. Samtidig brøyter og måker disse karene, de flislegger og er ikke redde for å ta i et tak.

Arbeiderne går på norsk-kurs og lærer fort. Mona sender de i kassen og inn for å servere med «under opplæring»-skilt, slik lærer de raskt norsk. Lærerboka er ingenting i forhold til å lære i praksis, sier Mona.

Kona til Pavel, Monika, får mange ulike oppgaver på Fjellstua, hun blir mer og mer tatt med i den administrative delen av driften. Kjæresten til Martin, Sylvia, har også forskjellige oppgaver, men arbeider mest med vasking og Hytteservicen som Fjellstua tilbyr som en av sine tjenester. Hytteservicen under Fjellstua tilbyr for eksempel pussing av vinduer og vasking. Denne servicen kan folk ellers i bygda også benytte seg av, Sylvia kjører bil dit det trengs.

Monika, Pavel og Mona har godt humør og samarbeider bra.

Monika, Pavel og Mona har godt humør og samarbeider bra.

Godt arbeidsmiljø

Pavel på 26 år har arbeidet på Fjellstua i to perioder på tilsammen ca. tre år, mens kona Monika på 24 år har arbeidet på Fjellstua i to år til sommeren. De er blitt gode i norsk i løpet av denne tiden. Pavel er svogeren til en tidligere arbeider, og kom slik i kontakt med Mona. Ekteparet forteller at de lærer mye nytt på Fjellstua, her får de prøvd seg på nye utfordringer og samtidig brukt sine gode egenskaper.

Det er vanskelig å lære seg norsk, særlig med alle dialektene vi får høre hos de forskjellige kundene som er innom. Måten Mona lar oss prøve oss praktisk gjør læringen lettere, forteller det polske ekteparet.

Monika arbeidet på parfymeri i Polen, mens Pavel opprinnelig arbeidet som bilmekaniker, men her i Norge er yrket hans kokk. Pavel har fått god opplæring fra svogeren som satte han i kontakt med Mona. Opplæringen er også videreført til Martin som heller ikke er utdannet kokk. Pavel hentet inn Martin på forespørsel fra Mona der kravene var at man måtte være lærevillig og glad i mat.

Pavel og Mona samarbeider mye om maten. Alt lages fra bunnen på Fjellstua, slik som karbonader, kjøttkaker og sauser. Når det lages nye retter testes disse sammen. Dagen hvor dette intervjuet ble gjennomført stod blant annet testing av ny lunsjrett og baking av brød på timeplanen. Målet er å kunne tilby en spennende og varierende meny. Det er spennende å samarbeide om disse testingene, samtidig som det er viktig for Mona å være med på dette for at det skal være skikkelig norsk mat. Fjellstua skal jo tilby norsk mat, derfor var det ikke så farlig om guttene ikke var utdannet kokker, for matgleden har de samtidig som de er flinke og lærevillige.

Det er en vanvittig fart over kokkene, de jobber veldig fort og bra sammen, så vi skal sørge for å holde ventetiden på mat i helgene nede, forsikrer Mona.

Til vinterferien har Mona leid inn et brikkesystem der man får utdelt en brikke som piper og gir beskjed når maten er klar og kan hentes, dette er et av grepene tidligere nevnt som er gjort for å gi besøkende den beste opplevelsen.

Arbeidsgjengen skal jobbe masse frem til påsken er over, deretter drar hele gjengen på en velfortjent personaltur til Polen. Pavel og Monika kommer fra fjellene i Polen, så de er litt vandt til landskapet på Haglebu. Mona synes det blir spennende å se hvor de kommer fra.

3235

Nye arbeidere ønskes også velkommen til Haglebu. Dette er en stor utfordring, og Mona har i lang tid prøvd å få noen som kan hjelpe til i baren. Hvis det er noen som kunne tenke seg en lørdag i måneden eller annenhver lørdag, så ta gjerne kontakt. Baren er åpen fra kl 16.00 – 00.00. På noen arrangementer er den åpen til kl 02.00. Uansett om det er bygdefolk eller fritidsboere, er de ønsket. Mona er nå 50 år og har jobbet i baren siden hun var 20 år, så nå er det sterkt ønsket å få litt hjelp.

3236